O przedszkolu muzycznym
Głównym celem zajęć w przedszkolu muzycznym Do-Re-Mi w Słupsku jest rozbudzenie w dzieciach ich naturalnej kreatywności i twórczych zachowań, które uaktywniają się poprzez rytm, ruch, śpiew, taniec i aktywne słuchanie muzyki. Konsekwentnie i systematycznie wykorzystując te elementy na naszych zajęciach, rozwijamy i podtrzymujemy naturalne, wrodzone zdolności każdego dziecka. W realizowaniu tych zadań pomaga nam fakt, iż dzieci w wieku przedszkolnym wykazują naturalną spontaniczność i ogromną radość w swych pierwszych działaniach muzycznych.
Naszym podopiecznym oferujemy bogaty program kształcenia muzycznego obejmujący:
- zajęcia umuzykalniające,
- rytmikę,
- audycje muzyczne,
- muzykoplastykę,
- naukę gry na dzwonkach,
- uczestnictwo w koncertach i audycjach wokalno–muzycznych,
- aktywne słuchanie muzyki,
- zajęcia taneczne,
- naukę gry na keyboardzie,
- tańce integracyjne.
Jak pracujemy?
Pracujemy metodą Carla Orffa:
„Metoda ta nie uczy rywalizacji. Tu każde dziecko ma równe szanse, każde może poczuć się wartościowe i odpowiedzialne za grupę. Każde jest wyjątkowe ...”
U podstaw systemu Orffa zauważymy założenia ogólno wychowawcze, czyli wykorzystanie muzyki i aktywności muzycznej dziecka do celów wychowawczych. Orff skupia się na tym, aby rozbudzić u dzieci zainteresowania muzyczne poprzez tworzenie muzyki – improwizacje, a nie przez jej odtwarzanie. Jego system kierowany jest nie tylko do dzieci uzdolnionych muzycznie, ale do wszystkich dzieci w przedszkolach i szkołach, również tych niepełnosprawnych fizycznie i umysłowo.
Jak pisze C. Orff, „Wszystkie przeżycia wczesnego wieku, wszystko co w dziecku zostanie obudzone i rozwinięte, pozostaje mu właściwe przez całe życie”. Tą zasadą kieruje się nowoczesna psychologia i pedagogika.
Cała koncepcja pedagogiki muzycznej według C. Orffa opiera się na trzech zasadach:
- kładzeniu nacisku na kształcenie poprzez zabawę,
- rozwijaniu muzykalności dzieci,
- integracji muzyki, słowa i ruchu.
Stosowane formy aktywności muzycznej
Ruch przy muzyce - pozwala dzieciom początkowo na spontaniczne, a w późniejszym czasie na zorganizowanie i kontrolowane wyrażanie swoich emocji. Uczy kreatywności i ekspresji ruchowej, uwrażliwia na barwę i wysokość dźwięku, a przy tym pozwala bawić się rytmem oraz tempem muzyki.
Śpiew - pozwala dzieciom w wieku przedszkolnym w przyjazny, wesoły i pogodny sposób zrozumieć otaczającą je rzeczywistość. Zajęcia wykorzystujące te formę aktywności uczą prawidłowego oddechu, interpretacji, poszerzają słownictwo i skalę głosu dziecka.
Gra na instrumentach - to najżywiej odbierana i najciekawsza dla dzieci forma obcowania z zaczarowanym światem muzyki. Dzieci poznają stopniowo wszystkie instrumenty z całego bogatego instrumentarium Carla Orffa. Zapoznają się z ich wyglądem i brzmieniem, a bawiąc się tworzą żywą orkiestrę. Ćwiczą przy okazji poczucie rytmu, pamięć muzyczną i zdolności manualne. Uczą się współuczestnictwa i współdziałania w grupie rówieśniczej. Bardzo często rekwizyt w dłoni małego dziecka, jakim jest w tym wypadku instrument perkusyjny pozwala mu zapomnieć o tremie, pozbyć się zahamowań i strachu przed grupą.
Działania twórcze - istotne jest, aby dzieci od pierwszych zajęć muzycznych miały kontakt z tworzeniem i uznawały je za czynność naturalną oraz przyjmowały, że ich muzyczne improwizacje nie są ani popisem, ani szczególnie trudnym ćwiczeniem. Improwizacja muzyczna powinna być wtopiona w całość procesu dydaktycznego, powinna być zintegrowana z innymi formami wychowania muzycznego, czyli śpiewem, grą, ruchem itd.
Aktywne słuchanie muzyki - głównym celem słuchania muzyki jest przysparzanie uczniom doświadczeń słuchowych, stanowiących sposób kształcenia pamięci i wyobraźni muzycznej. Drugim celem tej formy aktywności jest przekazywanie wychowankom wiadomości o muzyce i kulturze muzycznej.